پاک سازی و شارژ سنگ

پاک سازی و شارژ سنگ

قرن‌هاست که انسان‌ها از سنگ‌ها برای احساس خوب و انرژی مثبت نهفته در آن استفاده می‌کنند، آنها به تجربه دریافته‌اند که سنگ‌هایی که همانند دیگر نعمات الهی از انرژی تشکیل شده‌اند میتوانند اثرگذار و مفید باشند. همانطور که می‌دانید سنگ‌ها انرژی را ذخیره می‌کنند و قابل برنامه ریزی هستند.
از زمان حفاری یا جمع‌آوری تا صیقل و تراش و رسیدن به دست شما، آن‌ها مسیری طولانی را طی می‌کنند. سنگ‌ها در این مسیر از منبع و مأوای خود یعنی مادر زمین فاصله دارند و انرژی هر فرد و هر مکانی در این مسیر طولانی روی سنگ‌ها اثر گذاشته و در آنها ذخیره می‌شود. به همین دلیل آنها نیاز به پاکسازی و شارژ دارند که این کار فقط از عهده صاحب آن که شما هستید بر می‌آید. شما می‌دانید سنگی که تهیه کرده‌اید قرار است سال‌ها همراه شما باشد و نیاز است بیاموزید که چطور از این دوست و هدیه‌ی الهی مراقبت کنید تا از انرژی بی نظیر آن بهره‌مند گردید.
در این مقاله از سایت نیرالند سعی داریم شما را با ۱۰ روش‌ پاکسازی و شارژ گوهرها با در نظر گرفتن نکات گوهرشناسی آشنا کنیم.
سنگ‌ها، تکه‌ای از طبیعت هستند و با همان عناصر طبیعت شارژ و پاکسازی می‌شوند، آب، خاک، آتش (دود)، نور، سنگ نمک، گیاهان طبیعی و غیره به پاکسازی سنگ‌ها کمک می‌کند. پاکسازی و شارژ سنگ‌ها نه تنها آن‌ها را پاک می‌کند بلکه پرانا یا انرژی چی را در آنها افزایش می‌دهد علاوه بر آن، با پاکسازی و شارژ مجدد سنگ‌ها، هربار با هر توجهِ شما، نیت و هدفتان از استفاده از سنگ‌ها بازبینی می‌شود.
اگر شما انرژی درمانی آموخته باشید می‌توانید به راحتی انرژی سنگ‌ها را اسکن کنید. توسط اسکن شما متوجه شوید که سنگ‌ها پاک یا آلوده هستند اما اگر شما انرژی درمانی نمی‌دانید مشکلی نیست شما به نسبتِ استفاده از سنگ‌ها بهتر است ماهانه یا هفتگی سنگ‌ها را پاکسازی و شارژ کنید تا انرژی سنگ‌ها به صورت تمیز و مثبت دریافت شود.

اهمیت پاکسازی سنگ از انرژی منفی

پاکسازی راه‌حل‌های بسیاری دارد اما نکته‌ی مهم قابل توجه در این مرحله‌ی مراقبتی، خواص گوهری هر سنگ است. یکی از مزایای گوهرها که آنها را در دسته‌بندی سنگهای گوهری و ارزشمند قرار داده است استحکام(durability) آنهاست. در بخش استحکام، گوهرها از دید سختی(hardness)، سفتی(toughness) و مقاومت در برابر نور و مواد(stability)، بررسی و دسته‌بندی می‌شوند.
در گوهرشناسی مراقبت از سنگ‌ها بسیار حایز اهمیت است همانطور که از نام گوهرها پیداست آنها ارزشمند هستند، مطلبی که در گوهر درمانی(سنگ‌درمانی) کمتر به آن توجه می‌شود و سنگ‌ها به مرور زمان رنگ و جذابیت خود را از دست می‌دهند که البته این موضوع خللی در انرژی سنگ‌ها ایجاد نمی‌کند، اما به شکرانه وجود این گوهرهای درمانگر، بهتر است آنها را شناخته و از آن‌ها درست مراقبت کنیم.
فرض کنید شما پارچه‌ی ظریف و زیبایی دارید که دوست دارید سالیان سال از آن استفاده کنید آیا در شستشو با مواد شوینده یا در برخورد با مواد شیمیایی و غیره از آن محافظت نمی‌کنید؟ سنگها هم دقیقاً همین شرایط را دارند درست است که گوهرها در ظاهر جزو سخت‌ترین نعمت‌های خدا هستند، اما بسیار حساس و ظریف هستند و نیاز به مراقبت و نگهداریِ اصولی دارند.

اهمیت پاکسازی توسط خود فرد

در ادامه روش‌های متداول پاکسازی را برای شما شرح می‌دهیم و قبل از آن نیاز است به این سوال پاسخ چه کسی باید سنگ‌ها را پاکسازی و شارژ کند؟
هیچ‌کس بهتر از خود شما نمی‌تواند سنگ‌های شما را پاکسازی کند چون در این صورت انرژی آن فرد در سنگ شما ذخیره شده و با سنگ پاکسازی نشده فرقی ندارد. گوهرها انرژی افراد و محیط را به خود جذب می‌کنند، برای همین شما از آنها به عنوان محافظ استفاده میکنید تا انرژی منفی خود شما و اطراف شما را جذب کند.
سنگ‌ها حتی افکار کسانی که با آنها در ارتباط هستند را دریافت می‌کنند از مرحله‌ی حفاری از معادن یا جمع‌آوری در رودخانه‌ها گرفته تا تراش و صیقل و دسته‌بندی و فروش، سنگ‌ها انرژی دریافت می‌کنند، بهتر است خودتان شخصاً به محض تهیه گوهرها و‌ جواهرات، آنها را پاک کنید.
شما قرار است از مزایای این سنگ استفاده کنید پس نمی‌توانید هربار سنگتان را برای پاکسازی به کسی بسپارید از طرفی روش‌های پاکسازی، بسیار ساده و آسان هستند.
اگر به دلایلی انجام پاکسازی برایتان مقدور نیست میتوانید از افراد نزدیک یا اساتید معنوی که سال‌های عمر خود را در راه معنویت سپری کرده اند کمک بگیرید تعداد این افراد انگشت شمار است! برای افراد بیمار یا ناتوان و کودکان میتوانید به نیابت از آنها، سنگها را پاکسازی کنید.

پاکسازی سنگ‌ها چقدر طول میکشد؟

پاکسازی سنگ‌ها به تجربه و احساس شخصی و روش پاکسازی مربوط می‌شود و در منابع متفاوت اشاره شده است که از چند دقیقه تا چند روز طول می‌کشد، در پاکسازی سنگ‌ها وسواس به خرج ندهید و با احساس خودتان زمان کافی را مشخص کنید و ازسنگ‌ها و خالق بی نظیر و یکتا تشکر کنید. شارژ سنگ‌ها بعد از مرحله‌ی پاکسازی و گاهی همزمان با هم انجام شود برای پاکسازی دوره ای یک یا چند روش مناسب با سنگ خود را انتخاب کنید.

پاکسازی و شارژ سنگ با آب

آب هر انرژی منفیِ ذخیره شده داخل سنگ را خنثی و به زمین برمی‌گرداند. وقتی سنگ‌ها داغ می‌شوند، بهترین راهِ پاکسازی شستشو با آب است. درست است که بهتر است از آب روان و جاری استفاده کنید، اما می‌توانید از آب شیر هم استفاده کنید. هر سنگی که انتخاب می‌کنید اولین بار که به دست شما می‌رسد آن را با آب سرد بشویید و نیت پاکسازی و شارژ مجدد کنید. بهتر است برای پاکسازی دوره‌ای، سنگ در آب غوطه‌ور باشد.
پاکسازی با آب بهترین روش برای سنگ‌هایی از خانواده‌ی کوارتز، مانند سیترین، چشم‌ببر، کوارتز‌صورتی، آمیتیست، عقیق و غیره است. بعضی سنگ‌های نرم مثل هالیت(سنگ نمک) یا سلنایت درآب آسیب دیده یا حل می‌شوند. از ۱تا ۲۴ساعت می‌توانید سنگ‌ها را برای پاکسازی در ظرف آب غوطه‌ور کنید.
این مدت زمان برای سنگ تامبل یا راف(بکر) با دستبندها و گردنبندهایی که متریال زیورالاتی همراه آنهاست متفاوت است جهت پوسیده نشدن سنگ‌هایی که نخ و بند یا زیورالات فلزی دارند از روش‌های دیگر استفاده کرده یا طولانی مدت آنها را داخل آب قرار ندهید.

پاکسازی به روش نور طبیعی

سنگها از طریق نور طبیعیِ خورشید و ماه پاکسازی و شارژ می‌شوند بعضی روزها در ماه و بعضی ساعتها در روز پاکسازی‌ قوی تر انجام شود اما شما می‌توانید هر لحظه‌ی شبانه روز از این روش پاکسازی استفاده کنید. این روش برای سنگهایی که در مجاورت نور خورشید مقاومت کمتری دارند و رنگ آنها کمرنگ می‌شوند مثل سیترین خیلی مناسب نیست، می‌توانید این سنگ‌ها را از شب زیر نور ماه، تا ۱۰ صبح قرار دهید.
بیشتر سنگ‌ها حتی سنگ نمک را می‌توانید با نور طبیعی شارژ کنید، طی روز آنها را در مجاورت نور خورشید قرار دهید به این طریق انرژی از دست رفته‌ی خود را بدست می‌آورند، بعد آنها را با آب سرد شسته و خشک کنید.

شارژ سنگ با نمک دریا

پاکسازی با آب‌نمک، از روش‌هایی است که به هیچ عنوان مورد تایید گوهرشناسی نیست چرا که آب‌نمک می‌تواند آسیب زیادی به بافت و رنگ سنگ وارد کند. شاید برای سنگ‌های سخت با تخلخل پایین یا سنگ‌های بی رنگ مثل کریستال کوارتز مناسب باشد. در این روش ترجیحاً در ظرف استیل که مانع گردش انرژی میشود، یک مشت نمک دریا یا نمک صورتیِ معدنی ریخته و یک لیتر آب به آن اضافه کنید.
از نیم ساعت تا بیست و چهار ساعت سنگ را داخل آن قرار دهید بعد آن را خارج کرده و با آب سرد بشویید و خشک کنید. آب انرژی آلوده را جذب کرده و نمک آن را تجزیه می‌کند اگر با انرژی درمانی آشنا هستید می‌توانید از روش‌های جایگزین مثل پراناهای رنگی استفاده کنید.
راه دیگر، استفاده از نمک خشک است این روش آسیب کمتری به سنگ وارد می‌کند می‌توانید مقداری نمک صورتی خشک یا سنگ نمک را داخل ظرفی ریخته و سنگ را در آن قرار داده و در ظرف را به مدت ۲۴ ساعت شبانه روز ببندید بعد باز کرده گوهر را بشویید و خشک کنید. در مجموع از روش نمک و آب نمک برای پاکسازی سنگ‌های جواهری شفاف و گرانقیمت به هیچ عنوان استفاده نکنید.

پاکسازی سنگ با عود

یکی از امن‌ترین و محبوب‌ترین راه‌ها برای پاکسازی سنگ‌ها، استفاده از عودهاست. آنها پرانا و ذرات نورانی ریزی از خود ساطع می‌کنند که به پاکسازی محیط، چاکراها و گوهر‌ها کمک می‌کند. می‌توانید از عود صندل یا هر عود دست ساز طبیعی و هندی که در دسترس دارید استفاده کنید. برای این منظور سنگ را بالای دود عود گرفته و نیت پاکسازی کنید چند دقیقه به اندازه‌ای که احساس می‌کنید کافیست نگهدارید بعد سنگ را با آب سرد شسته و خشک کنید.

پاکسازی سنگ با برنج

یکی از ساده‌ترین راه‌های پاکسازی و شارژ سنگ‌ها استفاده از برنج است، مقداری برنج را در ظرفی ریخته و سنگ‌ها را داخل آن دفن کنید تا ۲۴ ساعت بماند. این روش امن و قوی است و هیچ آسیبی به سنگ و متریال زیورالاتی کنار سنگها نمی‌زند. این روش مناسب همه‌ی سنگها مخصوصا گوهرهای محافظ مانند تورمالین است. توجه: برنج پاکسازی را به هیچ عنوان مصرف نکنید یا آن را دفن کرده یا ۲۴ ساعت در معرض نور خورشید قرار دهید و برای دفعات بعدی پاکسازی از آن استفاده کنید.

پاکسازی سنگ با مریم گلی

برای دوست‌داران مریم گلی یا همان سیج، این گیاه، خواص درمانی و پاکسازی کننده‌ی قدرتمندی دارد و می‌تواند ارتعاشات سنگ را پاکسازی کند. مریم گلی را به شکل طبیعی، یا به صورت اسماج یا عود می‌توانید کنار پنجره‌ی باز دود کرده و با دست مسلط خود، سنگ را روی دود مریم گلی حرکت دهید (۳۰ تا ۶۰ثانیه) بعد با آب سرد شسته و خشک کنید.

پاکسازی به روش صوت

کاسه‌ی تبتی یا صوت‌های پاکسازی کننده با فرکانس‌ها درست یا چنگال‌های پاکسازی و یا حتی زنگوله‌ها می‌توانند انرژی معیوب سنگ را پاکسازی کرده و آن را تمیز کنند این صداها را به تناسب وسیله‌ی مورد استفاده‌ای که انتخاب می‌کنید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه با صدای بلند پخش کنید تا لرزش و ارتعاشِ صدا به سنگ برسد. این روش برای کسانی که تعداد زیادی سنگ به شکل کلکسیون دارند خیلی مناسب است و کمک می‌کند همه سنگ‌ها پاکسازی شوند.

پاکسازی با شمع

سنگ را مثل روش پاکسازی با عود، بالای شعله‌ی شمع به مدت ۱۰ دقیقه نگه داشته و با آب سرد بشویید و خشک کنید.

پاکسازی با خاک

می‌توانید برای پاکسازی سنگ‌هایی که نخ یا بند و متریال زیورآلاتی ندارند به مدت یک شب سنگ را زیر خاک دفن کرده و آن را خارج کرده و بشویید. برای شارژ مجدد ۲۰ دقیقه زیر نور خورشید قرار دهید.

 پاکسازی با سنگ‌های بزرگتر یا کوچکتر

سنگ‌های کوچک را می‌توان روی سنگ‌هایی با سایز بزرگتر به شکل ژئود یا کلاستر یا حتی تخت، پاکسازی و شارژ کرد. سنگ‌های بزرگ را می‌توان در ظرفی همراه با سنگ‌های کوچکتر که از قبل پاکسازی شده، شارژ مجدد کرد. این روش ۲۴ تا ۴۸ساعت زمان لازم دارد.
اکثر روش‌های ذکر شده علاوه بر پاکسازی سنگ‌ها، همزمان برای شارژ مجدد آنها نیز استفاده می‌شود. روش‌های متفاوت دیگری مانند تنفس، الکل، سرکه، پرانای بنفش و رنگی و غیره هم برای پاکسازی استفاده می‌شود. به طور کلی سعی کنید از روش‌های امن برای پاکسازی سنگ‌های خود استفاده کنید گوهرهای طبیعی، دارای ناخالصی‌ها یا اینکلوژن‌‌های مهمان و رنگزا و فرکچر یا ترکهای طبیعی هستند، بعضی از روش‌های پاکسازی به سنگها آسیب جدی وارد می‌کند.
بهتراست شخص به صورت انفرادی از سنگ خود استفاده کند و به تجربه دریافته‌ایم که وقتی گوهر را از فروشگاه‌های معتبر و مسلط به گوهرشناسی تهیه کنید، با اعتمادِ کامل، بدون شک و نگرانی و با احساس خوب و مثبت از آن استفاده می‌کنید و این موضوع بسیار در هدف نهایی استفاده از آنها اثر گذار است.
گرد آورنده: خانم سارا فهیمی
بازخوردها
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد